Jäsenhankinta vaatii systemaattista suunnittelua, tarmoa toteuttaa kampanja ja rakkautta vaalia jäsensuhdetta.
Luonnonsuojeluliiton Norppahaaste-jäsenhankintakampanjan ytimessä olivat söpöt eläinkuvat. Liitto oli asettanut tavoitteen saada yhtä monta uutta jäsentä kuin saimaannorppia oli eli yhteensä 320.
Kuukauden kestäneen kampanjan aikana viestittiin enemmän kuin laki sallii. Söpöjä eläinkuvia julkaistiin päivittäin ja julkaisuissa oli selkeä toimintapyyntö ja iloista tunnelmaa.
Uskallus kokeilla, muuttua ja johtaa sekä usko omaan onnistumiseen.
Partiolaisten jäsenhankinnan kasvun ytimessä oli uskallus.
Kasvu oli myös kaikkien jäsenten, ei vain johtokunnan vastuulla. Jokaiselle lippukunnalle annettiin haasteeksi toiminnan laadun parantaminen ja jäsenmäärän kasvattaminen. Lippukunnat saivat miettiä itse, miten nämä haasteet saadaan hoidettua, tuki työhön saatiin johdolta.
Ihmisläheistä viestintää
Jäseniä ei tule ovista ja ikkunoista, jos kerran vuodessa muistutat, että työtämme voi tukea liittymällä jäseneksi.
Aseta viestintäsi keskiöön henkilö, jolle viestit.
- Kokemukset – mitkä ovat hänen kokemuksensa, mitkä ovat hänen tarpeensa?
- Konkretia – miten hän voi kokea kuuluvansa teidän joukkoon, mitä hän saa liittyessään?
- Kutsu mukaan – toista kutsua ja tee liittyminen helpoksi
- Kiitä jäsenyydestä – lähetä heti kiitosviesti tai soita perään.
- Kerro kuulumisia – mitä sinulla , vapaaehtoisille ja muille jäsenille kuuluu.
- Kasvot toiminnalle – esittele keitä on mukana ja miksi. Ihmiset kiinnittyvät toisiin ihmisiin eivät organisaatioihin
Kun tyyli on hallussa, heittäydy. Anna rohkeasti tilaa ja ääni teidän omille jäsenille kertoa miksi he ovat mukana.
Palkitse jäseniä kiittämällä, kehumalla ja kannustamalla. Kerro, että ilman sinua me emme olisi olemassa ja yhdessä olemme jotain itseämme suurempaa.
Video
Katso alustus aiheesta Kuinka hiipuva järjestö pääsee takaisin huipulle? Case Partiolaiset, puhujana silloinen puheenjohtaja Anna Munsterhjelm Menestyvät järjestöt -tapahtumassa vuodelta 2016. Linkki videoon >>