Menestyvät järjestöt -podcastin vieraana oli Mielenterveysomaisten keskusliiton – FinFamin asiantuntija Arto Bäckström. Podcast-jakson voit kuunnella Spotifysta.
Järjestöissä löytyy kyvykkyys kuunnella ihmisiä ja kohdata heitä. Tämä pitää valjastaa strategiatyöhön ja strategiatyön malliksi järjestöjen kehittämiseen.
Merkityksellisyys järjestötyössä
Ketkä tekevät järjestön strategian todeksi? Työntekijöiden lisäksi luottamushenkilöt ja vapaaehtoistyöntekijät, joiden näkökulma strategian jalkauttamiseen on verrattuna liiketoiminnan lähtökohtiin.
Erilaiset johtamisen tasot
Ensin tulee ymmärtää millä tasolla organisaation strateginen ajattelu on, jotta päästään etsimään parhaiten toimivaa strategiaa sekä kehittymään ajattelussa eteenpäin. Visionäärinen johtaminen on usein pitkäjänteistä tulevaisuuteen katsomista: miltä maailman tulisi näyttää, jota olemme muuttamassa? Strateginen taso on tiekartta, malli, jonka avulla päästään maaliin, eli kohti visiota.
Kuinka mitataan järjestön kyvykkyyden tasoa?
Samat keinot eivät toimi kaikilla. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa tehdä strategiatyötä järjestössä, vaan jokaisen tulee luoda oma reseptinsä itse. Työn arviointi lähtee liikkeelle siitä, että ensin pohditaan nykyistä strategiaa: mihin se antaa vastauksia? Strategian tulee antaa vastauksia toiminnan ohjaamiseen ja kehittämiseen.
Paras mittari strategisen kyvykkyyden mittaamiseen on se, että millaisia kysymyksiä kysymme ja millaisia vastauksia voimme niihin antaa? Jos kysymykset ovat nykyistä toimintaa kyseenalaistavia, niin silloin strateginen kyvykkyys on korkea – kuin jos tilannetta vertaisi vain ’business as usual’ skenaarioon verrattuna. Asioita ei tule tarkastella vain vanhasta jatkumosta käsin.
Mitä kysymyksiä me osaamme esittää ja kuinka osaamme niihin vastata?
Strategian tulee palvella järjestön toimijoita ja löytää paras tapa tehdä strategiaprosessi juuri oikeaan hetkeen. FinFamin strategiaprojekti lähti käyntiin tarpeesta kehittää uusi työkalu vanhan toiminnan tueksi. Arvot, visiot ja missio olivat paikoillaan, mutta FinFamin vanha strategia ei antanut vastauksia toiminnan ohjaamiseen.
Innostavan starttipäivän jälkeen iski koronakriisi – kaikkien kalenterit menivät uusiksi, suunnitelma strategiaprosessin rakentamisesta työpajapäivineen kariutui. Tästä pandemian alusta tuli oikeastaan FinFamin strategian ensimmäinen testi: kuinka yhteisö reagoi tilanteeseen ja käsittelee tämän kriisin?
Haastatteluiden ja työpajojen avulla kerättiin paljon tietoa ja uusi strategia saatiin muodostettua pandemiasta huolimatta. Nyt FinFamin strategia vastaa kysymyksiin: mihin asioihin meidän tulee keskittyä, millaisia kyvykkyyksiä tulee rakentaa, jotta tavoittelemamme tulevaisuus olisi mahdollista?
Mitä osaamista ja kyvykkyyttä puuttuu strategian täytäntöönpanoon?
Ensimmäisessä strategian rakennusvaiheessa etsitään kysymyksiä, joihin tarvitaan ratkaisuja. Seuraavassa vaiheessa tulee miettiä ratkaisuja niihin kysymyksiin. Ei ainoastaan hahmotella sitä toivottua tulevaisuutta, vaan strategisen johtamisen ytimessä tulee myös tunnistaa ne asiat omassa toiminnassamme, joita halutaan muuttaa.
Jos tulevaisuus on kovin erinäköinen kuin tämä hetki, niin todennäköisesti meidänkin toimintamme täytyy uudistua. FinFamin tapauksessa mukaan tuli tiedolla johtamisen aspekti, kyvykkyyden rakentaminen ja vahva ekosysteemiajattelu. Osa koki, että ekosysteemiajattelu on liian vaikea aihe strategiaan mukaan otettavaksi, mutta mielestäni strategian tuleekin haastaa ajattelua. Jos ei se strategia haasta, onko se sitten strategia ollenkaan?
Strategian tulee olla haastava ja kunnianhimoinen
Strategian tulee olla haastava, rajaava ja innostava – tämä on mahdollista. Vision tulee olla sellainen, että se antaa suuntaa ja motivaatiota tekemiselle. FinFamin strategiaa on jalkautettu alusta lähtien: strategian luomisvaiheessa sille oli jo kysyntää ja ihmiset lähtivät strategiaa toteuttamaan jo varhaisessa vaiheessa. Strategian toteutus on kiinni arjen toiminnasta ja kuinka hyvin sitä arjessa toteutetaan.
Yhteisöllisessä strategian luomisessa paras puoli on siinä, että kaikki pääsevät tekemään tulkintoja strategian käytöstä heti alusta lähtien. FinFami haluaa antaa jäsenyhdistyksilleen ja toimijoilleen yhteisen strategian, jota he voivat soveltaa ruohonjuuritasolla.
Yhteinen strategia antaa ajattelun avaimet, joilla päästään käsiksi paikallisen tason ongelmiin.
Kuuntele podcast-jakso Spotifyssa. Jatketaan keskustelua Twitterissa @Menestyvat
Tutustu Radical Soulin strategiafasilitointiin >>